Elon Musks plan voor een supertrein sprak tot nog toe vooral tot de verbeelding. Maar nu twee grote spelers zich mengen in het project, lijkt het een stukje meer realiteit te worden.
Een publiek transportsysteem met de snelheid van 1225 kilometer per uur. Het idee van de Hyperloop werd twee jaar geleden bekendgemaakt door Elon Musk, de man achter PayPal, Tesla Motors en SpaceX. Het wilde plan om cabines te laten razen door een afgesloten buizencircuit met zeer lage luchtdruk (tegen het vacuĆ¼m aan) lijkt ietsje minder sciencefiction nu bekend is geworden dat Oerlikon Leybold Vacuum en Aecom erbij betrokken zijn.
Hun betrokkenheid is veelzeggend. Oerlikon is al meer dan honderd jaar actief in de vacuĆ¼mindustrie en bouwde mee aan de deeltjesversneller van CERN. Aecom is een wereldwijde grootmacht in design engineering. Het feit dat deze beursgenoteerde bedrijven tijd, geld en personeel willen steken in de Hyperloop suggereert dat we het projectĀ misschienĀ serieuzer moeten nemen dan we tot nu toe hebben gedaan.
400 experts
Voor Musk moet de betrokkenheid van Oerlikon en Aecom goed nieuws zijn. De geprezen entrepreneur, bijgenaamd āIron Manā, heeft het zelf te druk met Tesla en SpaceX om aan zijn Hyperloop te werken. Twee jaar geleden sprak hij de hoop uit dat anderen zijn idee zouden oppakken.
Daarop werd Hyperloop Transportation Technologies opgericht. HTT bestaat uit een verzameling experts van technologiegiganten als NASA en Boeing die in hun vrije tijd werken aan de Hyperloop. In plaats van een salaris ontvangen zij aandelen in HTT ā mocht de Hyperloop ooit een commercieel succes worden. Eergisteren verkondigde het bedrijf dat inmiddels meer dan vierhonderdĀ mensen aan het project werken.
Prototype
Vanuit technisch oogpunt is de Hyperloop āgeen uitdagingā, zo stelt een topman van Oerlikon tegenover Wired. De techniek is voor handen. De grootste hobbel is volgens hem de kosten en het energieverbruik laag houden.
Of de Hyperloop daadwerkelijk een kans heeft in de toekomst weten we wellicht al volgend jaar. HTT heeft de bouw van een prototype gepland, een buizentraject van 8 kilometer langs de snelweg die Los Angeles met San Francisco verbindt. Mochten de tests succesvol zijn, dan hoopt HTT de Hyperloop voor 2024 te realiseren.
Bronnen: Wired, PR Newswire
Beeld: Elon Musk