Het eerste werkende productiemodel van de zonneauto is aan het grote publiek getoond.
Een paar jaar geleden richtten vijf studenten van het Solar Team Eindhoven Lightyear op, een bedrijf dat energiezuinige personenwagens wilde ontwikkelen. Dat leidde tot verschillende modellen, zoals de Stella en de Stella One. En nu dus tot de Lightyear One.
Lees ook:
Zonnedak
Opvallend aan deze Nederlandse Tesla zijn de zonnepanelen op het dak. Die kunnen volgens de bouwers op een zonnige dag 1250 wattpiek vermogen leveren. Bij een strakblauwe lucht zou dat 50 tot 70 kilometer aan energie in de batterijen moeten stoppen en onder alle andere weersomstandigheden dus een beetje minder. ’s Winters zou het gaan om een factor vijf tot tien. Niet echt een overtuigende bijdrage aan de stroomvoorziening dus.
Cameraspiegels
De batterijen zijn binnen een uur op te laden tot een lading die goed is voor een afstand van 570 kilometer. Bijladen tot een bereik van ongeveer 350 kilometer duurt via een normaal 230 volt-stopcontact ‘een nachtje’, aldus de producent. De zonnepanelen lopen over het dak door naar het kofferdeksel, zodat er geen achterruit is. Dat probleem wordt ondervangen met camera’s. En ook de buitenspiegels zijn vervangen door cameraatjes en kleine schermen in de portieren.
Elektrisch traag
In plaats van één elektromotor wordt de Lightyear One aangedreven door vier kleinere elektromotoren in de wielnaven. Bij elkaar hebben ze een vermogen van 100 kW (136 pk) en dat is goed voor een sprint van 0 naar 100 kilometer per uur in 8 tot 10 seconden. In vergelijking met bijvoorbeeld een Tesla Model S vrij traag, want die doet het in 2,6 seconden. De topsnelheid van de Lightyear is bovendien begrenst tot zo’n 160 kilometer per uur.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
Op dit moment wordt de productie van de zonneauto opgestart en als de fabriek eenmaal draait, wil het bedrijf in 2021 1500 auto’s per jaar produceren. De eerste zou al in de loop van volgend jaar de weg op kunnen. Kost zo’n zonnewagen? 149.000 euro. En dat is in vergelijking met de Model 3, die je voor een 43.500 euro kunt kopen, vrij pittig. Maar die heeft dan ook slechts een actieradius van 310 kilometer. De Lightyear One zou goed zijn voor een dikke 700 kilometer, maar dat is wel onder de ideale omstandigheden van een inpandige rollenbank. Het is dus nog even afwachten waar het bereik in het echie op uitkomt.
Specs
Lengte: 5,08 meter
Breedte: 1,90 meter
Hoogte: 1,43 meter
Bereik: 725 km (op de WLTP-rollenbank)
Aandrijving: 4 onafhankelijke motoren
Energieverbruik: 83 Wh/km (WLTP-rollenbank)
0 – 100: 8 tot 10 seconden
Beeld: Lightyear
Ben je geïnteresseerd in de wereld van wetenschap & technologie en wil je hier graag meer over lezen? Word dan lid van KIJK!