Door de tijd om een doel te behalen in dagen te formuleren, gaan mensen eerder actie ondernemen om dit te halen.
We weten allemaal dat het niet handig is om twee maanden voor een grote vakantie pas beginnen met sparen. Toch blijkt het voor veel mensen lastig om op tijd geld opzij te zetten voor grote uitgaven. Uit nieuw Amerikaans onderzoek blijkt dat het helpt om het doel in dagen te formuleren in plaats van jaren. Daardoor voelen mensen zich meer verbonden met het toekomstige doel en beginnen ze eerder met sparen.
Dagen, maanden, jaren
De onderzoekers deden eerst een experiment om te testen welk effect de tijdseenheid heeft op hoe ver in de toekomst een bepaald evenement lijkt. De proefpersonen kregen een verhaaltje waarin stond dat iemand bezig was met het kopen van een verjaardagscadeautje. Vervolgens moesten de proefpersonen in dagen of in maanden aangeven hoe ver in de toekomst zij dachten dat de verjaardag was. De mensen die het antwoord in dagen moesten geven, dachten dat de verjaardag gemiddeld over 5 dagen was. Terwijl de personen die het in maanden moesten doen, dachten dat de verjaardag gemiddeld over 31 dagen plaats zou vinden.
In een tweede experiment moesten proefpersonen aangeven wanneer ze zouden beginnen met sparen voor de studie van hun kind. De ene helft kreeg te horen dat hun kind over 18 jaar ging studeren, de andere helft hoorde dat dit over 6570 dagen zou zijn. (18 jaar is even lang als 6570 dagen.) Mensen die te horen kregen hoeveel dagen het doel in de toekomst lag, gaven aan vier keer eerder te beginnen met sparen dan de mensen die het aantal in jaren kreeg.
Huidige ik
In hun publicatie leggen de onderzoekers uit dat mensen vaak te laat beginnen met sparen, omdat ze het heden belangrijker vinden dan de toekomst. Mensen hebben het idee dat hun ’toekomstige ik’ later nog wel actie kan ondernemen om het doel te behalen. Helaas kom je op deze manier vaak bedrogen uit. Door de tijdseenheid te veranderen naar dagen in plaats van maanden of jaren, voelden de proefpersonen zich veel meer verbonden met hun ’toekomstige ik’, waardoor ze eerder actie gingen ondernemen.
Hiermee lijken de onderzoekers een hele gemakkelijk manier te hebben gevonden om eerder te beginnen met het behalen van je doelen. Het enige dat je hoeft te doen is het aantal jaren dat je doel in de toekomst ligt te vermenigvuldigen met 365.
Bronnen: Psychological Science, Association for Psychological Science via EurekAlert!