Vanaf 2018 zal er tussen Tilburg en Rotterdam een elektrisch aangedreven containerschip varen.
Duurzaamheid en containerschepen: deze woorden zou je niet zo snel naast elkaar verwachten. Toch wordt er gestreefd naar vergroening van de scheepvaart. En de bouw van elf volledig elektrisch aangedreven binnenvaartschepen die vracht tussen Nederland en België moeten vervoeren, is een stap in de goede richting.
Het eerste elektrische containerschip wordt naar verwachting in augustus 2018 opgeleverd en zal varen tussen Tilburg en Rotterdam. Het schip wordt 110 meter lang en 11,4 meter breed en kan 35 uur varen voordat de batterijen moeten worden opgeladen. Het oppeppen van de accu’s duurt ongeveer 4 uur.
Onbemand
Naast duurzaamheid is er nog een ander voordeel van de elektromotoren: ze hebben geen machinekamer nodig, waardoor de laadruimte groter wordt. Aan boord van het schip kunnen maximaal 270 (20 voets) containers.
Van deze elektrische schepen van 110 meter lang, worden er zes gebouwd die allemaal in 2019 operationeel moeten zijn. Net als vijf andere binnenvaartschepen die slechts 52 meter lang zijn en 15 uur kunnen varen voordat de lithiumbatterij moet worden opgeladen. Naast de elektrische aandrijving zit er nog een bijzonder aspect aan de schepen: ze kunnen zonder bemanning varen.
Money money money
De bouwers en ontwikkelaars van het batterijensysteem van de elf schepen hebben 7 miljoen euro subsidie gehad van de EU die dit jaar in totaal 82,8 miljoen euro beschikbaar stelt voor infrastructuurprojecten. Van dit bedrag heeft ook de RET 3,3 miljoen euro gekregen voor oplaadstations voor elektrische bussen. Kortom: groen krijgt poen.
Bronnen: Binnenvaartkrant.nl, De Ingenieur
Lees ook:
- Noren bouwen elektrisch, autonoom containerschip
- Autonoom marineschip van Rolls-Royce in de pijplijn
Ben je geïnteresseerd in de wereld van wetenschap & technologie en wil je hier graag meer over lezen? Bestel dan hier ons nieuwste nummer. Abonnee worden? Dat kan hier