Nieuw supersonisch vliegtuig in de pijplijn

André Kesseler

24 maart 2016 12:00

Er worden wel meer wilde plannen gemaakt om een nieuw supersonisch passagiersvliegtuig te ontwikkelen. Maar Boom lijkt daar toch een eindje bovenuit te steken.

Het eerste supersonische passagiersvliegtuig ter wereld, de Concorde, ging zo’n 12,5 jaar geleden met pensioen. Het toestel, dat ruim 2100 kilometer per uur kon vliegen en in 3,5 uur van Londen naar New York kachelde, bleek uiteindelijk te duur in het gebruik. En maar weinig mensen waren bereid om 11.000 dollar voor een Atlantische overtocht op te hoesten.

Toch worden er weer plannen gemaakt voor een nieuwe generatie supersonische passagiersvliegtuigen. Grote namen als Airbus en Lockheed Martin werken bijvoorbeeld aan een eigen versie. Aan dat rijtje kan nu Boom worden toegevoegd, een kleine vliegtuigbouwer uit Colorado.

Mach 2,2

Boom wil eind volgend jaar een prototype de lucht in kunnen sturen dat maar liefst 2700 kilometer per uur (2,2 keer de geluidssnelheid) moet kunnen halen. Londen-New York doet de Boom dan in een uurtje of drie. Aan boord moet ruimte zijn voor veertig passagiers en een trans-Atlantische vlucht mag niet meer kosten dan een normaal businessclassticket; zo’n 5000 dollar (4500 euro).

Zo ziet de Boom er straks uit als hij op Heathrow is geland.

Klinkt ambitieus en dat is het ook. Maar er zijn redenen om aan te nemen dat Boom een heel eind gaat komen met hun supersonische toestel. Onder de elf mensen op de loonlijst bevinden zich nogal wat vliegtuigexperts: werktuigbouwkundigen van F-22- en F-35-motorenbouwer Pratt & Whitney bijvoorbeeld. En ervaren technici die voorheen bij de NASA, Gulfstream, Lockheed Martin en Boeing werkten.

Een ander voordeeltje is dat het project wordt gesteund door Sir Richard Branson. Alle kennis en ervaring die bij het ontwikkelen van de SpaceShipOne en VSS Enterprise (het commerciële ruimteschip van Virgin Galactic) is opgedaan, kan bij de ontwikkeling van de Boom worden gebruikt. De Virgin-baas kondigde bovendien aan dat hij, als het project slaagt, voor 2 miljard dollar tien van die supersonische passagiersvliegtuigen wil kopen.

Geen sciencefiction

Blake Scholl, medeoprichter van Boom, zegt in een interview met de Britse krant The Guardian: “Dit is geen sciencefiction. Dat zou het wel zijn als ik vertelde dat het toestel Mach 4 gaat halen, maar dat is niet zo. We gaan geen compleet nieuwe technologie ontwikkelen, maar we zetten bestaande technologie alleen op de juiste manier in elkaar.”

Bronnen: Popular Mechanics

Beeld: Boom

Meest gelezen


De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."