Het wordt steeds drukker in de lucht en dat zorgt voor overvolle start- en landingsbanen. Een nieuwe generatie vliegtuigen kan daar iets aan doen.
Een team van het California Polytechnic State-universiteit bekeek het probleem en kwam tot de conclusie dat de beste oplossing was om de vliegtuigen aan te passen. En zo wordt er al jaren gewerkt aan de Cruise Efficiënt, Short Take-Off en Landing (Cestol) die in de vorm van een model, de Advanced Model for Extreme Lift and Improved Aeroacoustics (Amelia), de afgelopen tijd met succes in een windtunnel is getest.
Het grote voordeel is dat de relatief kleine Cestol, waar honderd passagiers in kunnen, onder heel steile hoeken kan opstijgen en landen. En dat betekent dat er half zo korte landingsbanen (slechts 900 meter) nodig zijn, waarvan er dus meer op bestaande luchthavens kunnen worden aangelegd. Maar de nieuwe vliegtuigen kunnen bijvoorbeeld ook op veel kleinere, lokale vliegvelden landen.
Geluidscherm
Om de toestellen zo snel te kunnen laten opstijgen, werden ze voorzien van vleugels die bij lage snelheden tussen de vijf en tien keer meer lift genereren dan bestaande vliegtuigen. Bovendien werden de motoren bovenop de vleugels geplaatst, omdat de hete gassen die over de vleugel gaan op die manier meer opwaartse kracht produceren.
Een bijkomend voordeel is dat de vleugel daardoor als een soort scherm werkt zodat de geluidsoverlast op de grond wordt beperkt. De NASA, die het project leidt, streeft naar een geluidsreductie van 52 decibel in vergelijking met bestaande toestellen. Deze ‘maatregel’ levert al 30 decibel op.
Aangezien veranderingen in de luchtvaart niet zo heel erg snel gaan, kan het nog jaren duren voordat de eerste Cruise Efficiënt, Short Take-Off en Landing de lucht in kan. Overigens wordt op meer plekken nagedacht over hoe de luchtvaart anders kan worden geregeld. Daarover kun je meer lezen in KIJK 1/2013.
Bron: Popular Science
Beeld: NASA/Eric Paciano/California