Nieuwe Air Force One wordt toch Boeing 747-8

KIJK-redactie

18 mei 2017 09:00

air force one

Lang leek het een uitgemaakte zaak: de Boeing 747-8 zou de nieuwe Air Force One worden. Tot een boze tweet van Trump afgelopen december roet in het eten gooide.

Welke president de Amerikanen ook hebben, één ding staat vast: hij (of zij) heeft een eigen Boeing 747 voor presidentiële reizen, de Air Force One. De huidige versie is echter aan vervanging toe, en de meest voor de hand liggende keuze zou een nieuwe 747 zijn. Maar Trump was het daar niet mee eens en veroorzaakte met zijn boze tweet een hoop ophef.

Jammer voor de Amerikaanse president, want de nieuwe Air Force One wordt toch weer een Boeing 747. Dat schrijft de redactie van Popular Mechanics na een gesprek met generaal Carlton D. Everhart. Hij is bevelhebber van het Air Mobility Command, de luchttransport-afdeling van de Amerikaanse luchtmacht.

Air Force One wordt oud

In werkelijkheid zijn er twee Air Force One’s. Deze identieke Boeing 747-200’s hebben de officiële benaming VC-25, want pas als de president aan boord is wordt het zogeheten call sign Air Force One gebruikt. Maar ook al zijn dit misschien de best onderhouden toestellen op aarde en zijn ze continu geüpdatet met de modernste systemen, deze twee Boeings zijn na meer dan 25 jaar aan vervanging toe.

Dat is op zich geen nieuws en het was evenmin een verrassing dat de luchtmacht Boeings nieuwste versie, de 747-8, begin 2015 als vervanger aanwees. Die voldoet namelijk aan de drie belangrijkste eisen: hij heeft vier motoren, er is ruimte voor tenminste 70 passagiers (medewerkers en pers) en het toestel is van een Amerikaanse fabrikant.

De Amerikaanse luchtmacht wil de Boeing 747-8 als nieuwe Air Force One en maakte dit besluit op 28 januri 2015 wereldkundig. © Boeing

De verrassing kwam pas toen Donald Trump op 6 december 2016 (reeds gekozen maar nog niet geïnaugureerd) een boze tweet de wereld in hielp die alles op losse schroeven leek te zetten:

Direct verschenen er analyses en speculaties over alternatieve toestellen, zoals de kleinere en betrouwbare Boeing 737. Die bestaat al als business jet en in militaire uitvoeringen zoals de P-8 Poseidon en C-40A. De 737 zou daarom zonder problemen met geavanceerde communicatie-systemen, afweersystemen en een presidentieel interieur uitgerust kunnen worden.

Logisch

Ook al is de 737 een Amerikaans toestel, het heeft slechts twee motoren en niet de ruimte voor 70 passagiers. Daarnaast is er de kwestie van veiligheid. “Stel ik verlies een motor bij de start, of er wordt op ons geschoten en een raket schakelt een motor uit. Vanaf sommige plekken waar de president komt, kan de volgende basis wel 800 of 1000 kilometer verderop zijn. … Zoals de eisen en specificaties nu liggen, is de 747-8 de enige logische optie”, aldus Everhart.

De Amerikaanse luchtmacht zet de keuze voor de 747-8 als opvolger van de huidige Air Force One dus gewoon door. Alleen jammer voor Trump: het toestel is tijdens zijn presidentsperiode nog niet klaar. Zou dat zijn frustratie soms hebben veroorzaakt?

Klik hier voor een informatiepagina van Boeing over de huidige en nieuwe Air Force One.

Bron: Popular Mechanics

Meest gelezen


De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."