Noorse reder komt met schoon cruiseschip

André Kesseler

05 augustus 2023 09:00

Sea Zero is een schoon cruiseschip

Met allerlei slimme en schone systemen moet de Sea Zero de scheepvaart een stuk groener maken.

Op open zee valt het minder op, maar pas als ze in de haven liggen zie je hoe immens cruiseschepen zijn. Om dat over de wereldzeeën te laten varen, zijn dan ook enorme hoeveelheden brandstof nodig. De Noorse reder Hurtigruten wil daar iets aan doen met een nul-emissie cruiseschip: de Sea Zero.

Lees ook:

Sea Zero

Een groot cruiseschip, eentje met meer dan 2500 passagiers aan boord, verstookt al gauw zo’n 250 ton brandstof per dag. Dat is dik 300.000 liter. En doordat de scheepsmotoren op een soort diesel draaien, levert de ‘cruiselarij’ nogal wat milieuvervuiling op. Volgens een rapport uit 2019 van Transport & Environment, dat zich bezighoudt met duurzaam vervoer, stootte ’s werelds grootste cruise-operator Carnival bijvoorbeeld in 2017 tien keer zoveel zwaveloxide (SOx) uit als alle auto’s in Europa samen.

Dat kan dus schoner. De Sea Zero, die Hurtigruten in 2030 gebouwd wil hebben, haalt zijn energie deels uit inklapbare, met zonnepanelen bedekte ‘zeilen’. Die laden een batterijpakket van 60 megawatt bij en helpen zo om de 500 opvarenden naar de volgende Noorse haven te krijgen. Daar kunnen de accu’s weer worden volgeladen met stroom uit het elektriciteitsnet van Noorwegen dat voor 98 procent door hernieuwbare bronnen wordt gevoed. Met een bereik van rond de 600 kilometer zou een schip tijdens een standaard 11-daagse cruise zeven of achter keer moeten opladen.

Afgezien daarvan zijn er allerlei weerstand verlagende maatregelen doorgevoerd. Zo maakt Sea Zero gebruik van camera’s, sensors en AI zodat de brug en daarmee het schip een stuk smaller kan. Eenmaal op snelheid kunnen twee van de drie propellers in de romp worden getrokken, zodat de Sea Zero met zo min mogelijk weerstand vaart. Bovendien is er een systeem dat een soort deken van luchtbellen onder de boeg door blaast. Die air lubrication verlaagt de weerstand in het water nog wat meer.

Kortom, slim schip en hopelijk een goed voorbeeld voor de rest.

Bronnen: Hurtigruten, Popular Mechanics

Beeld: Hurtigruten, VARD Design

Ben je geïnteresseerd in de wereld van wetenschap & technologie en wil je hier graag meer over lezen? Word dan lid van KIJK! 

Meest gelezen


De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."