Schuldvraag: aantal gewonden telt, niet ernst situatie

KIJK-redactie

20 april 2010 16:00

Bij vliegtuigcrashes, gehoorbeschadigende iPods of niet remmende Toyota’s krijgen de fabrikanten vooral verwijten als er veel consumenten gewond raken. Hoe ernstig de gewonden eraan toe zijn en of er medewerkers van het bedrijf gewond raken, maakt eigenlijk niet uit voor de schuldvraag.

Volgens onderzoekers van de Universiteit van Missouri is vooral de identiteit van de slachtoffers belangrijk en niet de ernst van de situatie. De onderzoekers legden 123 geïnterviewden artikelen over verschillende vliegtuigongelukken voor. Het aantal passagiers dat gewond raakte, bepaalde in welke mate de vliegtuigmaatschappij de schuld kreeg. Hoe ernstig de gewonden er aan toe waren en of er medewerkers van het bedrijf gewond raakten, was niet van invloed.

Daarnaast krijgen grote bedrijven bij problemen meer verwijten dan kleinere concurrenten. Onderzoeker Sun-A Park noemt Apple en zijn iPod als voorbeeld. “Er heeft een zaak gespeeld waarin mensen Apple de schuld gaven van gehoorproblemen, veroorzaakt door de iPod. Er was geen enkel bewijs dat een iPod schadelijker is dan andere mp3-spelers. Maar omdat Apple marktleider is in dit segment, geven mensen dat bedrijf de schuld van gehoorproblemen. ”

Volgens de onderzoekers zijn deze resultaten vooral handig voor pr-afdelingen van bedrijven, bij het downplayen van crises.

Bronnen: University of Missouri-Columbia via PhysOrg.com

Beeld: Marc-Antony Payne/CC-BY-SA 3.0 Unported

Meest gelezen


De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."