Het Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR) wil een vliegtuig ontwikkelen dat met Mach 24 passagiers gaat vervoeren.
Toen de Concorde in 2003 zijn laatste vlucht maakte, leek het gedaan met de ‘hardvliegerij’. Passagiers sneller dan het geluid naar hun bestemming brengen bleek te duur en te ingewikkeld. En toch zijn er wereldwijd weer allerlei plannen om het voor elkaar te krijgen. Een ervan is de SpaceLiner en die zou niet supersonisch, maar hypersonisch gaan vliegen; met meer dan 24 keer de geluidssnelheid of een slordige 25.000 kilometer per uur. (Over het algemeen worden snelheden boven Mach 5 hypersonisch genoemd.)
Het toestel zou opstijgen en hoog door de aardse atmosfeer schieten om even later naar de bestemming te duiken. Op die manier kunnen passagiers in anderhalf uur van Europa naar Australië vliegen.
Het concept dat er nu ligt, gaat ervan uit dat de SpaceLiner, net als een spaceshuttle, verticaal gaat opstijgen en met een herbruikbare boosterraket op snelheid wordt gebracht . Maar op het toppunt van zijn baan zou dit toestel slechts een hoogte van zo’n 80 kilometer bereiken. Het wordt dus niet echt een SpaceLiner.
Ticket van 200.000 dollar
Zoals al zijn concurrenten moet ook Martin Sippel van het DLR toegeven dat zo’n toestel er niet binnen een paar jaar zal zijn. Daarvoor moeten er nog te veel hobbels worden genomen, zoals het bepalen van de optimale vorm en de materialen die bestand zijn tegen de enorme wrijvingshitte die met dat soort snelheden gepaard gaan.
Als alles mee zit, zou het hypersone toestel in 2050 kunnen vliegen. Volgens Sippel zou een vloot van dat soort toestellen maar liefst tien tot vijftien vluchten per dag kunnen uitvoeren. Tenminste, als er voldoende mensen zijn die er 200.000 dollar voor over hebben om een kleine dag eerder in Australië te staan.
Beeld: Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt