Het zou toch zo mooi zijn: een sms-dienst die je niet vertelt waar nú een file staat, maar waar over veertig minuten files zúllen staan.
In San Francisco wordt geëxperimenteerd met een dergelijk systeem, dat is ontwikkeld door wetenschappers van de Universiteit van Californië, het California Department of Transportation en IBM. Het heet het Smarter Traveler Research Initiative en vergaart informatie over het verkeer in real-time, via detectielussen in de weg. (Hoe detectielussen werken? Zie KIJK 13/2011, pagina 78.) Deze gegevens worden gecombineerd met verkeerspatronen uit het verleden om te voorspellen waar het verkeer een kleine drie kwartier later zal zijn vastgelopen.
Vervolgens kijkt het systeem naar de routes die de deelnemers aan het project doorgaans nemen. Loopt een automobilist tijdens zo’n routineritje het risico op een file te stuiten, dan krijgt hij voordat hij in zijn auto stapt een mailtje of sms’je dat hem een op maat gemaakte, alternatieve route aanraadt.
Momenteel doen slechts een dozijn chauffeurs mee aan het initiatief; uiteraard is het de bedoeling dat dit er veel meer worden. Het is alleen de vraag hoe goed het systeem nog werkt als de halve stad erop is aangesloten. Immers, als iedereen een bepaalde, voorspelde file probeert te vermijden, verandert dat de hele verkeerssituatie en krijg je bijvoorbeeld juist opstoppingen op de sluiproutes. Om dat te voorkomen, moet het programma ook bepalen wat voor effect omrijdende automobilisten gaan hebben op het verkeer van 40 minuten later, en dat gegeven meenemen in het te verspreiden advies. Kortom, nog niet zo makkelijk: met zijn allen een file ontwijken die er nog niet is.
Bronnen: New Scientist, TheTechJournal