Techionista: A.I. verlost je van verkooptelefoontjes

KIJK-redactie

07 februari 2016 13:00

Elke week bespreekt een van de techionista’s een gadget, app of tech-ontwikkeling op onze site. Deze keer: botje houdt telemarketeers aan de praat. 

Laten we even een collectieve buiging maken voor Roger Anderson: de Amerikaan die ons met artificial intelligence wil verlossen van irritante verkooptelefoontjes.

Zit je net lekker na een lange, vermoeiende dag op de bank… gaat je telefoon. En nog voordat je slim genoeg was om te beseffen dat een ‘onbekend nummer’ waarschijnlijk staat voor ‘superirritante telemarketeer die je een product probeert aan te smeren’, neem je op. En ja hoor… daar gaan we weer. Al bij de ‘i’ van ‘ik ben niet geïnteresseerd’, onderbreekt de de geslepen verkoper je en steekt van wal. Standaard volgt er dan een betoog waaruit moet blijken dat jij wel een compleet gestoord mens moet zijn, wil je zijn of haar aanbod afslaan. Want wie wil er nou niet zuinig / milieubewust / aardig / slim / mooi / vredelievend / anti-mensenrechtenschendend / pro-scharrelkippen en/of tegen kanker* zijn? Dat wil iedereen toch?

*doorhalen wat niet van toepassing is. En soms, soms gelden alle omschreven opties.

En zodra je voet bij stuk houdt en de beller toch met een duidelijk NEE afwijst, druipt de afkeuring van diens stem als dikke klodders slijm uit je mobieltje. Yep… je bent een onmens. En voor straf mag je ook nog eens blijven hangen om het freaking ‘bel-me-niet-register’ opnieuw in te spreken.

Maar no more! Althans… als het aan de Amerikaan Roger Anderson ligt. Want hij was de man met het snode plan. Hij schreef een heus artificial intelligence scriptje om telemarketeers zo lang mogelijk aan de praat te houden. En dat scriptje zit zo goed in elkaar dat het soms wel tien minuten duurt, voordat de bellende spammers door hebben dat ze in het ootje worden genomen. Mooi, want gedurende die tien minuten kunnen ze in elk geval geen ander – écht – persoon lastigvallen.

Hoe werkt het?

Op zijn blog omschrijft Roger hoe dit fenomenale scriptje (nee echt, als je het nog niet beluisterd hebt, druk hierboven dan even op play. Toe maar.) is ontstaan. Het begon allemaal met het besef dat een callcenter meestal automatisch een nummer draait en pas bij een menselijk ‘Hallo?’ verbindt hij razendsnel een van de telemarketeers met je door. Wordt het automatische belsysteem echter met een antwoordapparaat verbonden of neemt de gebelde überhaupt niet op, dan heeft het ook geen zin om een duur betaalde telefonische verkoper met je door te verbinden. ‘Hahaaaa!’, dacht Roger; ‘dus als ik een scriptje maak dat dóet alsof het een echt mens is, dan trapt de callcentercomputer daar vast in, en dan wordt er een verkoper met mijn bot doorverbonden!’. En dat bleek te werken. Rogers script is inmiddels behoorlijk intelligent en heeft het in de gaten als de beller achterdochtig wordt. Op zo’n moment gooit het script er een bizarre verhaallijn in, zoals ‘Sorry, wacht even. Er zit een bij op mijn arm.’

Zielig?

Nu ben ik in een ver verleden ook een blauwe (of liever donkergrijze) maandag callcentermedewerker geweest, dus ik kan me voorstellen dat dit heel naar is voor de mensen die met dit werk hun zuur verdiende boterham moeten verdienen. I feel you. Maar tóch maak ik bij deze een diepe buiging voor Rogers scriptje. Want hé, het is tamelijk briljant. #sorry

Bron: Gizmodo

Meest gelezen


De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."