Het wordt voor vliegende vijanden wel erg lastig om te ontsnappen aan een raket met een topsnelheid van Mach 4.
Met enige regelmaat krijgt het Europese luchtruim ongewenst bezoek van Russische vliegtuigen. Als dat gebeurt, komen jachtvliegtuigen van de Quick Reaction Force (QRF) in actie om de toestellen te onderscheppen en in de gaten te houden. Tot nu toe gaat het vaak om Russische Toepolov 95, bijgenaamd Bear (een goed artikel daarover vind je in de KIJK-special Hoogvliegers die vanaf morgen in de winkel en in onze webshop ligt).
Voor een propellervliegtuig is zo’n Bear weliswaar snel, maar toch geen partij voor een jachtvliegtuig. Maar wat als er nou supersonische Russische straaljagers deze kant op komen? Om die op tijd uit de lucht te kunnen halen, is een veel snellere luchtdoelraket nodig: de Meteor.
F-35
De Meteor werd voor het eerste onder een Britse Eurofighter Typhoon gehangen, maar hij wordt ook geproduceerd voor de Dassault Rafale, de Saab JAS 39 Gripen en in aangepaste vorm ook voor de Lockheed Martin F-35 Lightning II.
BVRAAM
De air-to-air-raket werd ontwikkeld door een samenwerkingsverband van zes landen en gebouwd door het Britse MBDA. Het gaat om een zogenoemde Beyond Visual Range Air-to-Air Missile (BVRAAM) die onder alle weersomstandigheden op meer dan 100 kilometer afstand vijandelijke vliegtuigen, kruisraketten en drones uit de lucht kan halen. Dat doet-ie dan met een nogal indrukwekkende snelheid van Mach 4, oftewel 4775 km/u. De Meteor weegt 190 kilo en kost zo’n 2,2 miljoen euro per stuk.
Hij is voorzien van een inslagontsteker (die dus afgaat als een toestel wordt geraakt) en met een nabijheidsontsteker. In dat laatste geval explodeert de raket als hij ook maar enigszins in de buurt komt van een vijandelijk toestel. Volgens de fabrikant heeft de raket een grotere no escape zone dan welke andere raket ook. Met andere woorden: als hij explodeert, worden de raketfragmenten in een straal weggeslingerd die groter is dan die van alle andere luchtdoelraketten.
Uiteindelijk zal de Meteor in gebruik worden genomen bij onder meer de Duitse luchtmacht, en die van Italië, Zweden, Egypte, India, Frankrijk en Qatar.
Bronnen: Britse Ministerie van Defensie, New Atlas
Beeld: Crown copyright
Ben je geïnteresseerd in de wereld van wetenschap & technologie en wil je hier graag meer over lezen? Bestel dan hier ons nieuwste nummer. Abonnee worden? Dat kan hier!