Valentijnstip: koop geen te persoonlijk cadeau

Naomi Vreeburg

13 februari 2015 11:00

valentijnsdag

Een advies om een flater op de dag van de liefde te voorkomen: zoek niet ellenlang naar dat speciale, persoonlijke cadeau.

Je kunt Valentijnsdag een commerciële bedoening vinden, maar heel misschien verwacht je geliefde toch een cadeautje van je. Maar ja, wat moet je dan kopen? Onderzoekers van de Universiteit van Cincinnati geven je een zetje in de goede richting: zoek een romantisch, maar veelzijdig cadeau. En maak het niet te persoonlijk.

Mary Steffel en haar team hebben verschillende experimenten uitgevoerd om tot deze conclusie te komen. Zo vroegen ze aan deelnemers te kiezen tussen een cadeaubon die persoonlijk is of een die voor vele producten kan worden ingezet. Ook gebruikten de onderzoekers data van winkels waar cadeaukaarten werden verkocht. Eind februari zullen zij hun resultaten presenteren op de jaarlijkse Society for Personality and Social Psychology conferentie in Californië.

“Wanneer mensen een presentje uitkiezen voor iemand die dicht bij hen staat, zoals een romantische partner, zijn ze geneigd dingen te kopen waarmee ze laten zien dat ze hun geliefde goed kennen”, vertelt Steffel. “Maar uit ons onderzoek blijkt juist dat ontvangers liever een veelzijdig cadeau krijgen, hoe intiem ze ook met de gevers zijn.” Zo blijkt dat mensen die een specifieke, persoonlijke cadeaukaart krijgen er veel langer over doen om deze in te leveren.

Kortom, staar je niet blind op een Valentijnscadeau waarmee jij bewijst dat je wel degelijk luistert naar je wederhelft en hem of haar goed kent. Cupido schiet eerder raak als jij morgen een nuttig presentje tevoorschijn haalt.

Bronnen: Phys.org, ScienceDaily, University of Cincinnati via EurekAlert!

Meest gelezen


De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."