In verkiezingen kun je beter gezond ogen dan slim

KIJK-redactie

06 november 2014 09:00

Als je een verkiezing wilt winnen, is het volgens wetenschappers belangrijk om te zorgen dat je er gezond uitziet. 

Een gezond maar niet zo intelligent uiterlijk doet het bij kiezers beter dan een ongezond maar slim gezicht, zo blijkt uit nieuw onderzoek waar proefpersonen een leider aan de hand van hun gezicht moesten kiezen. Zo ontdekten de wetenschappers dat kiezers een voorkeur hebben voor een gezond uiterlijk. Of iemand er slim uitziet maakt alleen uit als de taak van de nieuwe leider vereist dat de kandidaat diplomatiek en inventief is.

Nieuwe CEO

De wetenschappers vroegen 148 proefpersonen om te doen alsof ze de nieuwe CEO van een bedrijf moeste kiezen. Ze kregen ook een taakomschrijving van de baan van de aanstaande leider. Daarin stond wat zijn belangrijkste doel zou zijn. Dat was bijvoorbeeld om te zorgen voor agressieve concurrentie, om te onderhandelen over een belangrijk partnerschap, om het bedrijf naar een nieuwe markt te leiden of toezicht te houden op duurzame energie.

De proefpersonen kregen vervolgens de keuze tussen twee foto’s van het gezicht van een man. Beide foto’s waren van dezelfde man, maar zijn gezicht was bewerkt om er meer of minder intelligent of gezond uit te zien. De onderzoekers richtten zich enkel op gezichtskenmerken omdat die volgens hen veel informatie geven over een individu.

Gezondheid vaker van belang dan intelligentie

Gezondheid bleek kiezers meer te beïnvloeden dan intelligentie. De deelnemers kozen in 69 procent van de gevallen voor het gezondere gezicht. Wat de taakomschrijving was maakte daarvoor niet uit. Slechts bij twee taakomschrijvingen (het onderhandelen over een partnerschap en het exploiteren van een nieuwe markt) hadden slimme gezichten de voorkeur over domme gezichten. Wil je een verkiezing winnen, dan is het volgens de wetenschappers de moeite waard om te zorgen dat je er zo gezond mogelijk uitziet.

Bronnen: Frontiers in Human Neuroscience, Frontiers via EurekAlert!

Beeld: Spisak, B. et al Front. Aging Neuro (2014)

Meest gelezen


De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."