Met een auto die 1 op 3.653 rijdt, wonnen studenten van TU Delft dit weekend de Shell Eco-marathon.
Vorig jaar grepen de 15 studenten nog naast de prijs in de prototype-waterstofklasse, maar dit weekend gaven ze de concurrentie het nakijken met hun nieuwe voertuig. Ze hadden gehoopt dat hun waterstof-aangedreven Ecorunner V 1 op 4000 zou rijden tijdens de Shell Eco-marathon, maar dit lukte helaas niet. In plaats daarvan had hij een gebruik van 3654 kilometer op 1 liter benzine; ook een hele prestatie als je het ons vraagt.
En Shell was het hier roerend mee eens. Voor de 31e keer zette de organisatie ruim tweehonderd studenten- en scholierenteams uit heel Europa aan het werk om een zo energiezuinig mogelijk voertuig te ontwerpen en bouwen. En Ecorunner V, die is uitgerust met een geavanceerde brandstofcel die waterstofgas zeer efficiënt omzet in elektriciteit, kwam hier als beste uit de bus.
Het voertuig heeft door zijn vorm een luchtweerstand die ongeveer zes keer lager is dan van een normale personenauto. “Tijdens een test in een windtunnel van de TU Delft konden we al vaststellen dat de Ecorunner V op dit moment ’s werelds meest aerodynamische auto is”, zo vertelt teammanager Jim Hoogmoed. Verder is de wagen ontzettend licht; inclusief bestuurder weegt hij slechts 88 kilogram.
De studenten zijn in totaal acht maanden bezig geweest om het voertuig te bouwen en Hoogmoed bestempelt de behaalde titel dan ook als een bekroning van een jaar lang hard werken.
Beeld: Ecorunner