Warme metrotunnels moeten energie leveren

Karlijn Klei

27 juni 2019 15:59

metro

Een nieuw model belooft een manier waarop de loze, en zomers ronduit onaangename warmte in metrotunnels omgezet kan worden in bruikbare energie.

Onderzoekers aan de Technische Universiteit van Lausanne (EFPL) denken een manier te hebben bedacht om de warmte in metrotunnels om te zetten in bruikbare energie. Dat zou niet alleen energie beschikbaar maken voor bijvoorbeeld de verwarming van huizen, het systeem zou ook de temperatuur in metrotunnels een stukje aangenamer maken.

Lees ook:

Warmte te over

Eigenlijk best zonde, die loze warmte. Het is immers een vorm van energie die we, met de juiste middelen, in theorie zouden kunnen gebruiken. Dergelijke ideeën zijn dan ook niet nieuw, maar helaas lukte het onderzoekers niet goed die warmte in metrotunnels zo in kaart te brengen dat ze er efficiënt iets mee konden.

Tot nu dan, als we de EFPL-onderzoekers mogen geloven. Het team beweert een model ontwikkeld te hebben waarmee ze precies de maat voor warmteoverdracht in de lucht van tunnels kunnen bepalen. Met die zogenaamde warmteoverdrachtscoëfficiënt bij de hand schetsten ze de eerste bouwplannen voor hun ‘warmtewinningssysteem’.

Als het aan de onderzoekers ligt, zullen veel metrotunnels in de toekomst met hun systeem uitgerust zijn. © LMS / EPFL 2019

De werking van het systeem heeft veel weg van dat van een koelkast. Plastic pijpen worden ingebouwd in de muren van de tunnels waar koud water (of een andere warmtegeleidende vloeistof) vanaf het oppervlak naar de tunnels wordt gepompt. Daar warmt de vloeistof op en keert terug naar het oppervlak. Dat heet geworden water kan dan in theorie worden gebruikt om bijvoorbeeld huizen mee te verwarmen.

Energiewinning

De onderzoekers pasten hun model toe op de bouwtekeningen van de toekomstige M3-metrolijn in Lausanne. Volgens het team zou het gebruik van 50 tot 60 procent van die route, oftewel 60.0000 m2 tunnelwand, voldoende energie opleveren om zo’n 1500 appartementen van 80 m2 te verwarmen.

Het installeren van het systeem, dat zo’n 50 tot 100 jaar mee moet gaan, zou relatief goedkoop en energie-efficiënt zijn. De pijpen dienden wel elke 25 jaar vervangen moeten worden, zo schrijft het team. Of het in de praktijk echt zo mooi zal werken als op papier, dat moeten we natuurlijk afwachten. Leuk zou het in ieder geval wel zijn. Het levert namelijk niet alleen bruikbare energie uit ‘loze warmte’ op, het verkleint ook kans dat je bezweet op je bestemming aankomt.

Het onderzoek werd gepubliceerd in vakblad Applied Thermal Engineering.

Bronnen: Applied Thermal Engineering, EFPL, New Atlas

Beeld: LMS / EPFL 2019

Ben je geïnteresseerd in de wereld van wetenschap & technologie en wil je hier graag meer over lezen? Word dan lid van KIJK

Meest gelezen


De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."