Het zal je maar gebeuren: je verliest de macht over het stuur en gaat met je auto kopje onder in het water. Je weet er gelukkig zelf vrij snel uit te klimmen, maar je voertuig moet nog wel een tijdje wachten voordat het naar de kant wordt gehaald. Is je auto nu automatisch total loss?
Weleens een mobieltje in het water laten vallen? Dan weet je dat elektronica en water niet samengaan. Dat geldt ook voor allerlei elektrische apparatuur in auto’s – en de hoeveelheid elektronica die daar door de autofabrikanten in wordt gestopt, stijgt gestaag. In 1990 was nog maar 15 procent van de totale waarde van een auto toe te schrijven aan elektronica. Tegenwoordig is dat al meer dan 30 procent. (Met andere woorden: een nieuwe auto kost gemiddeld zo’n 25.000 euro en daar zit dus voor dik 7500 euro aan elektronica in). Verwacht wordt dat we over ongeveer vijftien jaar op 50 procent zullen zitten.
Evert Boogert, registerexpert motorvoertuigen en techniek bij verzekeraar Delta Lloyd zegt daarover:“Water en auto’s zijn inderdaad een slechte combinatie. Als een auto volledig onder water is geweest, wordt hij dan ook altijd total loss verklaard. De kans op storingen is namelijk onder meer door oxidatie, ook op een later tijdstip, erg groot.” Als je dan niet alleen de aanschafprijs voor de nieuwe elektronica rekent, maar ook de uren voor de monteur en de kosten voor bijvoorbeeld het schoonmaken en drogen van het interieur, dan loopt dat financieel heel rap uit de hand.
Volgens Boogert gebeurt het niet vaak dat auto’s volledig kopje onder gaan. In de meeste gevallen kun je de onderdelen die aan water zijn blootgesteld nog wel vervangen of repareren.
Overigens maakt het volgens de schade-expert nog wel verschil of de auto in zoet of in zout water terechtkomt. Zout water is niet alleen desastreus voor de elektronica, maar voor alle onderdelen van een auto.
Ook een vraag voor de rubriek ‘KIJK antwoordt’? Mail hem naar info@kijkmagazine.nl! Deze vraag verscheen in KIJK 1/2016, die je nog online kunt bestellen!