Het kan niemand zijn ontgaan dat Pokémon Go de absolute zomerhit was. Maar wat niet iedereen doorheeft: hier beleefde een nieuwe techniek, augmented reality, zijn doorbraak naar het grote publiek. En er staan ons nog veel meer sterke AR-staaltjes te wachten.
Pokémon Go was niet te missen deze zomer. Overal ter wereld gingen spelers de straat op voor deze smartphone-app. Ze legden heel wat kilometers af, puur en alleen om kleurrijke beestjes te vangen. En rond de pokéstops en pokégyms in het spel maakten wildvreemden ineens kennis met elkaar.
Sommigen zeiden dat de langverwachte doorbraak was van AR: augmented reality, oftewel de techniek die een digitaal laagje over de werkelijkheid legt. Anderen beweerden juist dat je Pokémon Go helemaal geen AR mag noemen. Hoe dan ook was het een voorbode van wat de toekomst ons gaat brengen: hardware, software en media-ervaringen die er samen voor zorgen dat de realiteit leuker, beter of simpelweg anders wordt.
Dit is het begin van een artikel te vinden in KIJK 9/2016. Dit nummer ligt in de winkel vanaf 25 augustus tot en met 21 september.
Meer informatie:
- Sunny Dillon: Stof referring to Pokémon Go as augmented reality
- Raph Koster: AR is an MMO
- Where does AR go next?
- PwC Technology Forecast Augmented Reality
Tekst: Niels ’t Hooft
Beeld: Remko de Waal/ANP