Het prototype van Boeings elektrische, autonome passagiersdrone voltooide deze week zijn eerste ‘vlucht’.
Vorig jaar zagen we de eerste versie van Boeings ‘vrachtdrone’, de cargo autonomous vehicle (CAV), al de lucht in gaan. Onlangs was het de beurt aan het prototype van de passagiersvariant. Afgelopen dinsdag kwam het elektrische VTOL-toestel, de passenger air vehicle (PAV) succesvol van de grond. De vlucht, die onder andere het autonome systeem moest testen, was maar van korte duur – maar hé, wie het kleine niet eert, is het grote niet weerd.
Lees ook: VTOL-vliegtuigje Lilium maakt eerste vlucht
PAV
Het elektrische VTOL-toestel (voor vertical take-off and landing), nu nog simpelweg het passenger air vehicle, is 9,1 meter lang en 8,5 meter breed. Met behulp van de vier sets rotoren kan de PAV verticaal stijgen en dalen, terwijl de propeller aan de achterkant als het luchtvaartuig op hoogte is, voorwaartse vlucht mogelijk moet maken.
De elektrische en volledig autonome PAV zou met zijn batterij tot zo’n 80 kilometer in de lucht kunnen blijven. Onderdeel van Boeings NeXt-programma zou dat voldoende moeten zijn. Als een soort vliegende taxi moet het luchtvaartuig in de toekomst namelijk vooral vervoer binnen steden makkelijker en sneller maken.
Tests
De eerste korte vlucht van het prototype diende om de autonome functies en de ground control-systemen te testen. Dat verliep goed; het toestel steeg op, bleef even in de lucht hangen en maakte vervolgens weer een zachte landing. Er waren nog geen mensen aan boord.
In de komende maanden zal de PAV meer (korte) proefvluchten maken, onder andere om de overgang van een verticale naar horizontale vlucht te testen.
Beeld: Boeing
Ben je geïnteresseerd in de wereld van wetenschap & technologie en wil je hier graag meer over lezen? Bestel dan hier ons nieuwste nummer. Abonnee worden? Dat kan hier!