Klimmende robot inspecteert Boeing

kijkmagazine

25 januari 2019 15:59

De Vortex-robot moet in de toekomst autonoom en draadloos vliegtuigen afspeuren naar beschadigingen. Een prototype nam onlangs een Boeing 737 onder de loep.

Het laatste waar je op zit te wachten op weg naar een ver oord, is dat het vliegtuig waar je in zit iets mankeert. Om dat, en alle mogelijke doemscenario’s die daarop zouden kunnen volgen zoveel mogelijk te voorkomen, zijn vliegmaatschappijen verplicht hun vliegtuigen geregeld te inspecteren.

Momenteel gaat dat handmatig, maar daar moet verandering in komen, vinden onder andere onderzoekers van de Technische Universiteit van Luleå, Zweden. Het team ontwikkelde de Vortex-robot die, door zich aan de romp vast te zuigen, het vliegtuig moet afspeuren naar beschadigingen. Het eind van het project is in zicht, de ‘klauterende’ bot nam onlangs de rondingen van een Boeing 737 onder de loep.

Lees ook: Uav’s inspecteren vliegtuigen EasyJet

Inspectie

Op het moment worden de meeste vliegtuigen met behulp van draagbare sensoren, foto’s of infraroodscans handmatig op beschadigingen geïnspecteerd. Helaas is deze manier tijdrovend, relatief duur en gevoelig voor menselijke fouten.

Het doel van het zogenaamde CompInnova-project is vliegtuiginspectie te verbeteren en zo de mogelijk desastreuze gevolgen van een over het hoofd geziene beschadiging te voorkomen. Vijf Europese onderzoeksgroepen werken mee aan dit project, waaronder het Luleå-team. Dat draagt zijn steentje bij met de ontwikkeling van de Vortex-robot, die klimmend over de vliegtuigromp alle structurele gebreken moet aankaarten.

Nu heeft het machientje nog snoeren nodig, maar in de toekomst zal dat anders zijn. De onderzoekers willen namelijk dat de Vortex robot autonoom en helemaal draadloos vliegtuigen op beschadigingen zal inspecteren. © Luleå University of Technology

Klimmend machientje

Dat doet de kleine, vierwielige bot met behulp van geïntegreerde sensoren zoals hittegevoelige camera’s en ultrasoon geluid. Vastgezogen aan de romp zou het machientje zo de buitenkant grondig inspecteren, ongeacht hoe glad of steil het oppervlak. In sommige gevallen kan de bot zelf de nodige reparaties uitvoeren.

Onlangs voltooide de laatste versie van de Vortex-robot een inspectietest op een Boeing 737. Dat verliep gladjes; zonder moeite klauterde het machientje over de romp. Nu kreeg de het ding nog hulp, maar in toekomst moet de robot het helemaal op eigen houtje doen; draadloos en autonoom. In het filmpje hieronder (in het Zweeds) kun je zien hoe dat eruitzag:

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Terwijl daar hard aan gewerkt wordt, ziet het team de toekomst van hun uitvinding rooskleurig in. “Onze visie is een multi-robotsysteem dat vliegtuigen inspecteert en repareert”, vertelt Georgios Andrikopoulos, hoofd van het Zweedse team in een persbericht. “Helemaal als we meerdere robots tegelijkertijd aan het oppervlak zouden laten werken, zouden we tijd en geld besparen terwijl we de veiligheid van de luchtvaart verbeteren.”

Bronnen: Luleå University of Technology, CompInnova, New Atlas

Beeld: Luleå University of Technology

Ben je geïnteresseerd in de wereld van wetenschap & technologie en wil je hier graag meer over lezen? Bestel dan hier ons nieuwste nummer. Abonnee worden? Dat kan hier!

Meest gelezen


De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."