Onlangs zette NASA’s Langley Research Center een compilatievideo online van zijn crashtestdummy’s die niet zo’n prettige baan hebben. Bekijk het filmpje!
Wanneer je de veiligheid van een voertuig wilt testen, kun je er moeilijk mensen in stoppen en dan maar zien hoe de tests verlopen. Gelukkig zijn er daarom crashtestdummy’s: poppen met dezelfde lengte, gewicht en lichaamsverhoudingen als een mens. Maar dat deze dummy’s een heul zwaar leven hebben, blijkt maar weer uit onderstaande video die het Langley Research Center van de NASA pas op YouTube zette.
Crashtest, test
De dummy’s worden in testcapsules of zelfs volledige vliegtuigen gepropt die vervolgens een flinke smak op de grond maakt. Een klap waar mensen niet zonder kleerscheuren vanaf komen. Gelukkig zijn de humanoïde poppen wel erg veerkrachtig. Bovendien zitten ze vol met allerlei sensoren die meten wat voor soort stress is toegebracht op welk lichaamsdeel en wanneer.
Nuttig
Vorig jaar maart bijvoorbeeld werden tien dummy’s met een hoop bagage in een vliegtuigromp gestopt die van een hoogte van bijna 5 meter op de harde grond viel. De vloer van het vliegtuig was op sommige plekken beschadigd, maar de dummy’s hadden verder geen ernstige ‘verwondingen’ opgelopen. Die informatie is belangrijk voor het vaststellen van veiligheidsnormen voor nieuwe vliegtuigen.
Ook gebruikte de NASA dummy’s in een reeks crashtests in 2016 voor de Orion-bemanningscapsule, die is bedoeld om ooit astronauten naar deep space en weer terug te brengen. Wanneer het ruimtevaartuig terugkeert, is het de bedoeling dat het zich stort in de Stille Oceaan, vertraagd door drie hoofdparachutes.
De NASA gebruikte een paar dummy’s in een schaalmodel van de Orion-capsule en testte de poppen door ze in een 6 meter diep zwembad te laten vallen, het Hydro Impact Basin. En ook dat leverde nuttige info op.
Maar toch, een dankbare baan hebben de dummy’s niet…
Lees ook:
Ben je geïnteresseerd in de wereld van wetenschap & technologie en wil je hier graag meer over lezen? Bestel dan hier ons nieuwste nummer. Abonnee worden? Dat kan hier!