Regent gaat voor laag en hard

André Kesseler

12 mei 2021 12:00

Regent

Een Amerikaanse bedrijf lijkt heel succesvol door het inblazen van nieuw leven in een oud idee.

De Russen deden al verwoede pogingen om vliegtuigen te ontwikkelen die gebruikmaakten van het zogenoemde wing in ground-effect. Door dicht bij de oppervlakte te blijven, land of water, ontstaat er onder de vleugels van zo’n toestel een bubbel van hoge druk waarop het als het ware heel economisch kan surfen. Het Amerikaanse bedrijf Regent gaat een nieuwe poging doen om zo’n toestel te ontwikkelen en heeft bij een voorinschrijving al voor meer dan 465 miljoen dollar (382 miljoen euro) aan orders binnen geharkt.

Lees ook:

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

De voordelen

Het persbericht van Regent somt de voordelen op: “De snelheid, het comfort en de navigatiesystemen van een vliegtuig met het gemak, de wendbaarheid én de betaalbaarheid van een boot.” Dat probeerden de Russen in de jaren vijftig en zestig ook met hun Ekranoplan, bijgenaamd het Kaspische Zeemonster. Het bijna 84 meter lange toestel kon maar liefst 100.000 kilo aan mensen en materieel over een afstand van dik 1900 kilometer verplaatsen.

Ekranoplan
De Ekranoplan

De Ekranoplan gebruikte daarvoor acht enorme Koeznetsov-turbojetmotoren, maar de nieuwe Seaglider gaat volledig elektrisch; met acht door elektromotoren aangedreven propellers. Door het grondeffect en het feit dat hij niet naar grote hoogte hoeft te klimmen, heeft het toestel twee keer het bereik van vergelijkbare elektrische vliegtuigen: 290 kilometer met een snelheid van 290 kilometer per uur.

Regent

Nieuwe klanten

De klanten van Regent zijn dus vooral kleine vliegmaatschappijen en veerbootreders. Volgens het bedrijf betekent een Seaglider voor de vliegmaatschappijen een toestel dat maar half zoveel kost om te vliegen dan een regulier toestel. En het voordeel voor de ‘veerbotelarij’ is dat zo’n toestel zes keer sneller is dan de gebruikelijke boten.

Bronnen: Regent (persbericht), New Atlas

Beeld: Regent

Ben je geïnteresseerd in de wereld van wetenschap & technologie en wil je hier graag meer over lezen? Word dan lid van KIJK! 

Meest gelezen


De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."