Filmpje: USS Gerald slaagt voor explosieve test

Laurien Onderwater

24 juni 2021 14:00

USS Gerald

Eén van de allergrootste oorlogsschepen ooit gebouwd – het vliegdekschip de USS Gerald R Ford – werd onlangs op de proef gesteld.

De Amerikaanse marine heeft een lading aan onderwaterexplosieven tot ontploffing gebracht in de buurt van het nieuwe supervliegdekschip USS Gerald R. Ford. Zo’n full ship shock trial is bedoeld om te testen of het reusachtige schip bestand is tegen close calls – of bijna-botsingen. De explosieve lading was zo krachtig dat seismografen aan wal de schok registreerden als een aardbeving van 3,9 op de schaal van Richter.

Lees ook:

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

USS Gerald R Ford

De USS Gerald is het meest geavanceerde marineschip van de Verenigde Staten. De bouw van de Ford begon in 2009 en na diverse vertragingen en kostenverhogingen – het schip heeft zo’n 13 miljard dollar gekost – werd het in 2017 in dienst gesteld.

Het ontwerp van de romp van de nucleair aangedreven USS Gerald Ford is gebaseerd op die van de Nimitz-klasse, maar heeft een hoop verbeteringen. Eén daarvan is dat er ‘nog maar’ 4660 mensen aan boord zullen zijn. Zo’n 600 à 700 minder dan op de schepen van de Nimitz-klasse. Dat scheelt geld en het betekent bijvoorbeeld dat voorraden minder snel opraken.

St(r)oom

Een belangrijk aspect van de USS Gerald Ford is dat er met de twee nieuwe kernreactoren niet alleen hard en langdurig kan worden doorgevaren; er kan ook veel meer stroom worden opgewekt. Moderne wapensystemen vergen namelijk meer elektriciteit dan de systemen van enkele tientallen jaren geleden. Bij de Nimitz-schepen werd dit een probleem.

En van stroom is het een kleine stap naar stoom, een andere belangrijke energiebron. Daar zal aan dek juist minder van nodig zijn. De katapulten die de vliegtuigen de lucht in helpen, zullen niet langer op stoom werken maar via een elektromagnetisch systeem: het Electromagnetic Aircraft Launch System. Dit heeft als voordeel dat vliegtuigen iets minder schoksgewijs de lucht in worden geknald. Het dek zelf ziet er ook anders uit dan dat van de Nimitz-schepen. De opbouw van de brug is kleiner en verder naar achteren geplaatst.

De USS Gerald krijgt nog twee zusterschepen: de John F Kennedy en de Enterprise. Beide vliegdekschepen zijn in aanbouw, nadat de start ervan een paar keer was uitgesteld.

Bron: U.S. Navy, KIJK

Beeld: U.S. Navy

Ben je geïnteresseerd in de wereld van wetenschap & technologie en wil je hier graag meer over lezen? Word dan lid van KIJK! 

Meest gelezen


De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."