Ben je geïnteresseerd in de wereld van wetenschap & technologie en wil je hier graag meer over lezen? Word dan lid van KIJK!
“Als een auto hard remt of snel optrekt, slipt de band op de straat, maar niet in de velg”, mailt Jan van der Burg. “Dat verbaast me. De omtrekkracht op de velgdiameter is toch hoger dan op de banddiameter en de frictie-coëfficiënt tussen staal/ rubber lager dan tussen asfalt en rubber? Dus de vraag is: hoe komt dit?”
Lees ook:
Frictie tussen band en velg
Inderdaad is de frictie tussen zo’n rubberen band en het wegdek erg groot. Logisch, want die banden zijn juist bedoeld om flink te kunnen remmen. De frictie-coëfficiënt tussen de band en de metalen velg is veel kleiner. Hoe komt het dan dat de band niet in de velg slipt bij hard remmen? Het geheim zit hem in de druk waarmee de band tegen de binnenkant van de velg wordt geperst. Iedereen die weleens een lekke fietsband heeft gerepareerd, weet dat. Als alle lucht uit de band is, kun je hem gemakkelijk in de velg ronddraaien.
Als hij is opgepompt, lukt dat met geen mogelijkheid. Maar er is nog iets: het contactoppervlak. Het oppervlak waarmee een autoband tegen de velg wordt gedrukt, is vele malen groter dan het contactoppervlak waarmee de band op het wegdek staat. Door die twee effecten wint de kracht tussen band en velg het gemakkelijk. Dat verandert natuurlijk dramatisch als de band ineens lek gaat onder het rijden. Als het een beetje tegenzit, draait hij bij het remmen net zo makkelijk rond de velg als die lege fietsband…
Deze vraag kon je vinden in KIJK 5/2019.
Ook een vraag voor de rubriek ‘KIJK antwoordt’? Mail hem naar info@kijkmagazine.nl.
Tekst: Jo Hermans
Beeld: G. SENKOW/CC BY-SA 3.0