Wat veroorzaakt het lawaai van een straalmotor?

André Kesseler

11 mei 2020 11:59

straalmotor

KIJK-lezer Tobias Rabelink vraagt zich af: “Hoe zet een straalmotor de lucht om in geluid? Wat gebeurt er precies?”

In grote lijnen werkt een straalmotor volgens het principe van suck-bang-blow. Lucht wordt aan de voorkant met een grote fan de motor ingezogen. Een hele reeks kleinere rotors, de turbines, persen die lucht vervolgens samen, waarna die in de verbrandingskamer met brandstof wordt vermengd en wordt aangestoken. Daardoor zet het hete gasmengsel enorm uit en verlaat het de straalmotor aan de achterkant.

Meer KIJK Antwoordt-vragen:

De derde wet van Newton leert dat actie reactie is, en daardoor stuwt de straal hete gassen het toestel voort. In een motor zijn er dus twee plekken waar de lucht extreem wordt versneld: bij de fan en de turbines erachter, en bij de hete stuwstraal.

Jankende straalmotor

Op die plekken ontstaat een heleboel turbulentie en dat zorgt voor drukverschillen. Het hoge gejank dat je hoort, wordt voor een groot deel veroorzaakt door de fan- en turbinebladen, en het bulderende geluid door de hete luchtstroom die zich razendsnel met de koude buitenlucht vermengt.

Al die drukverschillen zijn als het ware het lawaai. Want dat is geluid nou eenmaal: periodieke veranderingen in druk die zich door een bepaald medium (in dit geval lucht) verplaatsen.

Deze vraag kon je vinden in KIJK 9/2019.

Ook een vraag voor de rubriek ‘KIJK antwoordt’? Mail hem naar info@kijkmagazine.nl

Beeld: General Electric

Ben je geïnteresseerd in de wereld van wetenschap & technologie en wil je hier graag meer over lezen? Word dan lid van KIJK! 

Meest gelezen


De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."