Waterstofauto gaat het leger in

André Kesseler

05 april 2017 16:00

waterstofauto

Het was een tijdje heel stil rond de waterstofauto. Maar nu duikt hij toch weer op… in het Amerikaanse leger.

Onlangs zijn er proeven gedaan met een Chevrolet Colorado ZH2, een samenwerkingsproject van de Amerikaanse autobouwer General Motors en U.S. Army’s Tank Automotive Research Development and Engineering Center (Tardec). Het doel: waterstofaandrijvingen bouwen voor het Amerikaanse leger. Al eerder schreven we over dit plan, maar er zijn nu beelden opgedoken van tests. Bekijk ze in het filmpje hieronder.

Door waterstof aangedreven auto zijn in veel opzichten een goed idee. Er is op aarde genoeg water om waterstof van te maken en wat er uiteindelijk uit de uitlaat komt, is pure waterdamp. Prima voor het milieu dus. Toch denken veel mensen dat waterstof niet de brandstof van de toekomst gaat worden. Waterstof met behulp van elektrolyse aan water onttrekken kost namelijk veel energie en als je iets voor het milieu wilt doen, moet je die met wind- of zonnekracht opwekken.


Vervolgens moet je dat vloeibaar gemaakte en extreem explosieve goedje ook nog bij een heleboel tankstations zien te krijgen. Wat dat betreft is elektriciteit via allerlei oplaadpalen veel handiger te distribueren, want de benodigde infrastructuur (elektriciteitskabels en zo) ligt al vrijwel overal.

Toch ziet het Amerikaanse leger wel een toekomst voor H2. Militairen opereren namelijk vaak in gebieden waar de stroomvoorziening te wensen overlaat. Ze moeten hun brandstof dan toch al zelf meenemen. Een waterstofauto heeft in zo’n geval een belangrijk voordeel ten opzichte van een benzine- of dieselmotor: hij is namelijk superstil en dat kan in vijandelijk gebied heel goed van pas komen.

Daar komt nog bij dat de brandstofcel van zo’n auto (waarin waterstof wordt omgezet in de elektriciteit waarmee de elektromotor de wielen aandrijft) in het veld ook voor andere doeleinden kan worden gebruikt. Bijvoorbeeld om schoon drinkwater te produceren of om in the middle of nowhere als kleine elektriciteitscentrale voor een veldhospitaal of een commandopost te dienen.

De ZH2 kan voldoende waterstof meenemen voor trektochten van 500 tot 600 kilometer. En hij kan zijn eigen waterstof maken met elke brandstof die onderweg voorhanden is: van de vliegtuigbrandstof JP-8 tot aardgas of stookolie.

De komende maanden gaan verschillende legeronderdelen de ZH2 beproeven. Als het voertuig inderdaad zo handig is als GM en Tardec denken, kan de technologie bijvoorbeeld worden gebruikt in een nieuwe generatie Humvee’s, maar ook in grotere voertuigen als een Abrams M1A1-tank.

Bron: Defense News

Beeld: GM

Meest gelezen


De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."