In veel hamburgertenten kun je je wensen doorgeven bij een bestelpaal. Maar het kan nog sneller: lach naar het vogeltje en je bestelling van de vorige keer wordt opgerakeld.
Met je gezicht kun je een hoop bereiken. En dan hebben we het niet alleen over dingen voor mekaar krijgen door een paar keer lief met je ogen te knipperen, maar je telefoon ontgrendelen (Samsung, Apple). Of hamburgers bestellen. De Californische hamburgertent CaliBurger – goeie naam – gaat dat laatste mogelijk maken.
Trouwe klanten
Het idee is om verschillende bestelkiosken in de fastfoodrestaurants te zetten die zijn uitgerust met facial recognition software. Hongerige klanten moeten eerst een loyalty account aanmaken, waarna ze hun gezicht kunnen koppelen aan bestellingen die ze hebben geplaatst. Op die manier onthoudt de software welk burgermenu bij welke klant hoort.
De eerstvolgende keer dat iemand zich aanmeldt bij de kiosk hoeft hij of zij alleen maar in de camera te kijken en de bestelling van het laatste bezoek komt tevoorschijn. Natuurlijk kun je ook ervoor kiezen iets anders te bestellen, maar de trouwe klanten gaan vaak voor hetzelfde menu.
Flippen
Dat CaliBurger zijn zinnen heeft gezet op kunstmatige intelligentie werd eerder dit jaar al duidelijk toen de tent met Flippy kwam: de robot die hamburgers omflipt. Na een succesvolle pilot is de keten van plan om deze fliprobots in 2018 in vijftig restaurants te plaatsen.
Daarnaast wil CaliBurger in de toekomst zelfs klanten laten betalen met hun gezicht, en niet hun pinpas of creditcard. Maar dat zal nog wel even duren, eerst gaat de keten de self-ordering kiosks testen. En wie weet waar ze de volgende keer mee komen? Robots die de bestellingen naar je tafel komen brengen?
Bronnen: CaliBurger, New Atlas, Business Insider
Beeld: CaliBurger
Lees ook:
Ben je geïnteresseerd in de wereld van wetenschap & technologie en wil je hier graag meer over lezen? Bestel dan hier ons nieuwste nummer. Abonnee worden? Dat kan hier!