Speciale modules moeten over een paar jaar slaapplekken vormen in Airbus-toestellen.
Een lange vlucht is zelfs in de business class niet echt een pretje. Op de vliegtuigstoelen kun je best slapen, maar het liefst willen we natuurlijk gewoon een lekker bed om een tukkie in te doen. Deze wens erkent Airbus en samen met Zodiac Aerospace wil de Europese vliegtuigbouwer slaapmodules ontwikkelen voor in de toestellen, zo is bekendgemaakt op de Aircraft Interior Expo in Hamburg.
En de bedrijven zijn ambitieus; ze zien het niet als verre toekomstmuziek, maar willen deze wens in 2020 al realiseren. De Airbus A330 moet eerst worden uitgerust met de slaapplekken om vervolgens te kijken of het product ook kan worden aangeboden in de A350. Lijkt dit je wat? Je moet dan wel bereid zijn om in het vrachtruim van verkeersvliegtuigen te pitten.
Stapelbedden
De slaapplaatsen bestaan uit modules waarin verschillende stapelbedden zijn geplaatst. Deze compartimenten zijn tijdens een gewone turn-around te verwisselen met vrachtcontainers, afhankelijk van de marktvraag. Bovendien kan Airbus de modules gewoon op de vloer van het vrachtruim plaatsen.
Veel meer details over de modules geeft Airbus nog niet prijs. Wel kun je uit onderstaande, vrijgegeven schetsen opmaken dat de vliegtuigbouwer niet alleen over slaapcompartimenten nadenkt, maar ook over een lounge, vergaderruimte en ruimte voor medische zorg:
Qantas
Airbus is overigens niet de eerste die over dit idee nadenkt. Qantas, een van de grootste luchtvaartmaatschappijen van Australië, kondigde recent aan dat het in 2022 wil starten met het aanbieden van een rechtstreekse lijndienst tussen Sydney en Londen. En hierbij, jawel, bedden wil gaan plaatsen in een deel van het vrachtruim. Goede ideeën komen nooit alleen.
Bronnen: New Atlas, Luchtvaartnieuws
Lees ook:
- Airbus’ autonome, vliegende taxi maakt eerste vlucht
- Airbus bedenkt uitneembare capsule voor passagiers
Ben je geïnteresseerd in de wereld van wetenschap & technologie en wil je hier graag meer over lezen? Bestel dan hier ons nieuwste nummer. Abonnee worden? Dat kan hier!