Ford houdt zich niet alleen met auto’s bezig. Het bedrijf lost ook irritaties in de relationele sfeer op.
Ken je het? Aan het begin van de nacht heb je de helft van het bed helemaal voor jezelf. Maar al gauw houd je nog maar een kwart over, aangezien je partner in zijn slaap jouw kant op rolt. Het is één van de voornaamste redenen voor het zogenoemde bedscheiden (apart slapen). Ford heeft een leuke manier bedacht om hiermee af te rekenen: een bed dat je wederhelft automatisch terug rolt.
Transportband
Het werkt als volgt. Het matras is uitgerust met druksensoren die in de gaten houden of je partner netjes op zijn eigen bedhelft blijft. Zodra je wederhelft over het midden van het bed rolt, vervoert een ingebouwde transportband hem of haar naar de eigen kant. Een nadeel is wel dat jij een stukje mee rolt.
Maar voor de liefhebbers van lepeltje lepeltje: dit kan dus gewoon nog. Althans, als je partner bereid is richting het midden van het bed te liggen. Seks wordt mogelijk nog wel een probleempje…
Overigens is Ford helaas niet van plan het bed op de markt te brengen. (Sorry, folks.) Het is slechts een prototype dat deel uitmaakt van een reeks Ford Interventions. Uitvindingen waarmee het bedrijf de technologie die in hun auto’s zit onder de aandacht wil brengen. Het bed is namelijk gebaseerd op de Lane-keeping Aid. Dit systeem houdt wegmarkeringen op de voorliggende weg in de gaten en stuurt de bestuurder langzaam terug naar zijn eigen weghelft als hij onbedoeld zijn rijstrook verlaat.
Wiegje
Als onderdeel van Ford Interventions maakte de autobouwer ook een ‘geluiddicht’ hondenhok. Zo ondervinden Max en Vicky geen stress van de vuurwerkknallen. Ook kwam Ford op de proppen met een prototype wiegje dat de bewegingen en het geluid van jouw auto nabootst. Je koter zou dan net zo lekker slapen in zijn eigen bedje als in de auto. Nu maar hopen op een bedrijf dat deze ideeën oppikt en daadwerkelijk uitvoert.
Beeld: Ford Europe
Ben je geïnteresseerd in de wereld van wetenschap & technologie en wil je hier graag meer over lezen? Bestel dan hier ons nieuwste nummer. Abonnee worden? Dat kan hier!