Ben je geïnteresseerd in de wereld van wetenschap & technologie en wil je hier graag meer over lezen? Word dan lid van KIJK!
De Amerikanen vinden het heel lastig om afscheid te nemen van de BUFF, zoals het legendarische toestel wordt genoemd. En dus gaan ze opnieuw moderniseren.
Tijdens het opstijgen trekt hij gitzwarte strepen in de lucht. En als hij gaat landen, komt ie naar beneden als een soort dronken eend, maar toch is de B-52 een van de meest indrukwekkende wapensystemen van de Amerikaanse defensie. En een kleine 70 jaar nadat de eerste BUFF (Big Ugly Fat Fucker) in gebruik werd genomen, vindt er een enorme moderniseringsslag plaats. Rolls-Royce gaat namelijk de complete B-52-vloot met nieuwe straalmotoren behangen.
Lees ook:
Nieuwe types
Even voor de duidelijkheid; de B-52’s die nu nog rondvliegen zijn niet dezelfde als die in 1955 in dienst werden genomen. In de loop der jaren is het toestel ingrijpend gewijzigd en voorzien van nieuwe elektronica, anders ingerichte wapenruimen en gemoderniseerde systemen in de cockpit. Van het oorspronkelijke toestel is, behalve het casco, weinig meer over.
Op dit moment hebben de Amerikanen nog 76 B-52H’s in gebruik en staan er nog eens twaalf opgeslagen. Daar willen de VS eigenlijk nog jaren mee door, maar de TF33-PW-103 – die de toestellen al sinds de jaren zestig aandrijft – is aan het eind van zijn Latijn. Er zijn nieuwe motoren nodig die de B-52 niet alleen (iets) schoner maken, maar vooral veel efficiënter, zodat het bereik nog groter wordt.
Zakenjet
De F130-motoren die Rolls-Royce gaat leveren, zijn niet speciaal voor de B-52 ontworpen. Het gaat om een aangepaste versie van de BR725 die werd ontwikkeld voor de Gulfstream G650-zakenjet (foto hieronder). Binnen het Commercial Engine Replacement Program (CERP) is er een contract afgesloten voor 650 nieuwe motoren (608 motoren en 42 op reserve) voor het lieve sommetje van 2,6 miljard dollar, zo’n 2,2 miljard euro.
Overigens worden de motoren gebouwd en getest in de fabriek van Rolls-Royce North America in Indianapolis, Indiana. Want buitenlandse motoren onder een Amerikaans icoon… dat kan natuurlijk niet. ‘Murica’, weet je.
Bronnen: Rolls-Royce/New Atlas
Beeld: Rolls-Royce/USAF/ U.S. Air Force photo/Airman 1st Class J.T. Armstrong