Amerikaans onderzoek laat zien dat klanten van fastfoodrestaurants minder kilocalorieën binnenkrijgen als ze in een gezellig eetzaaltje worden neergezet.
Als een restaurant een sfeervol interieur heeft, ben je geneigd er langer te blijven hangen – en dus meer te eten. Tenminste, dat was de gedachte. Nieuw onderzoek van Brian Wansink (Cornell University) en Koert van Ittersum (van origine Nederlander, nu Georgia Tech) laat zien dat klanten die dineren in een fastfoodrestaurant met gedimde lichten en zachte muziek weliswaar evenveel eten bestellen, maar daar vervolgens 18 procent minder van opeten. Hierdoor krijgen ze gemiddeld 175 kilocalorieën per persoon minder binnen.
Geen vetmester
Fastfoodrestaurants die niet als vetmesters bekend willen staan, zouden dus hun interieur kunnen aanpassen, stelt Wansink. De klanten gaan er immers niet minder van spenderen, zo lijkt het. Bovendien, zo bleek ook uit het onderzoek, schatten ze de kwaliteit van hun maaltijd hoger in als ze hem in een gezellig zaaltje hebben gebruikt. En dat zou er heel goed toe kunnen leiden dat ze vaker terugkomen.
Maar ja, feit blijft dat mensen in een sfeervol restaurant minder snel vertrekken. En daar zit een restaurant als McDonald’s dan weer niet op te wachten.
Bronnen: Psychological Reports, Cornell University Food and Brand Lab, EurekAlert!