Wil je geld besparen? Zorg dan dat je altijd een stevige maaltijd naar binnen hebt gewerkt voordat je een winkel bezoekt.
Het wordt afgeraden om met een lege maag naar de supermarkt te gaan. Je zou je mandje namelijk voller gooien met voedsel wanneer je trek hebt. Maar dit geldt niet alleen voor het kopen van eten, maar ook voor andere producten, zo blijkt uit nieuw onderzoek. Hongerige shoppers geven over het algemeen meer geld uit dan mensen die net wat eten achter de kiezen hebben.
Tien panty’s
Hoofdonderzoeker Alison Jing Xu had net een hapje gegeten in een restaurant en had opeens spijt van de aankopen die zij anderhalf uur daarvoor had gedaan. Het aanschaffen van tien panty’s, in plaats van de twee die ze nodig had, voelde voor de maaltijd nog aan als een puik plan, maar erna niet meer. “Ik wist dat we grote hoeveelheden voedsel kopen als we honger hebben, maar kon dit ook gelden voor andere producten?”, vroeg zij zichzelf af.
Om deze vraag te beantwoorden, riep ze haar collega’s bij zich en samen voerden zij een aantal experimenten uit. In een daarvan, werden 77 vrijwilligers gevraagd om een score toe te kennen aan hun mate van honger. Vervolgens moesten ze aangeven hoe graag ze tien producten, vijf voedingswaren en vijf niet aan eten gerelateerde items, zouden willen hebben. Hoe leger de magen van de deelnemers aanvoelden, hoe meer ze hunkerden naar de producten. Of ze nu op te eten waren of niet.
Gratis papierklemmen
In een ander experiment ondervroegen de wetenschappers 81 mensen die net een warenhuis uit waren gelopen. Zo moesten ze aangeven hoeveel trek ze hadden en werd er door de onderzoekers in hun shoppingbags gesnuffeld. Degenen die meer honger hadden dan de gemiddelde deelnemers, gaven 64 procent meer geld uit aan niet-eetbare producten dan de anderen.
Ook werden er 63 mensen uitgenodigd in het lab van Jing Xu en haar onderzoeksteam. De ene helft werd ontvangen met een plakje cake, terwijl de andere helft deze lekkernij niet kreeg voorgeschoteld. Vervolgens moesten de deelnemers wederom een cijfer toekennen aan hun hongergevoel en werd ze gevraagd hoeveel papierklemmen ze gratis mee zouden willen krijgen. Mensen die trek hadden, wensten 70 procent meer papierklemmen dan de mensen die vooraf een plakje cake hadden verorberd.
Ghreline
Maar wat is de verklaring voor de gulzigheid en kooplust van de hongerige mensen? Volgens de onderzoekers is het hormoon ghreline de schuldige. Wanneer ons lichaam aan eten toe is, wordt dit hormoon door de maagwand afgescheiden. Hierdoor krijgen we de neiging om calorieën tot ons te nemen. Jing Xu denkt dat dit effect doorslaat en de hersenen aanstuurt om ook producten die niet aan eten gerelateerd zijn te kopen.
De hoeveelheid ghreline neemt weer af na de maaltijd en hiermee waarschijnlijk ook de kooplust. En ja, dan kun je nog weleens spijt krijgen van je aankopen.
Bronnen: PNAS, Phys.org, New Scientist