Technologie staat nooit stil, maar dit jaar werden er vooral succesen geboekt op het gebied van… auto’s. De drie hoogtepunten volgens KIJK.
3. Goodyear ontwikkelt zelfoppompbanden
Lage bandenspanning lijkt een minimaal probleem. Maar banden die optimaal op druk zijn, slijten minder snel, zijn door een betere wegligging een stuk veiliger en zorgen voor een lager brandstofgebruik. Zet je die voordelen af tegen de miljoenen kilometers die we met z’n allen afleggen, dan kunnen zelfregulerende banden enorm veel opleveren. Daarom bedacht Goodyear een geautomatiseerd systeem: Air Maintenance Technology. Dat werkt als volgt. Een sensor in de band houdt de bandenspanning in de gaten. Als de sensor een te lage spanning detecteert, gaat een ventiel in de zijwand van de band open. Terwijl de auto rijdt, vervormt het gewicht van de auto de band, waardoor een soort buis in de zijwand wordt samengedrukt en er lucht via het ventiel naar binnen wordt gepompt. En als de band op druk is, gaat het ventiel weer dicht.
2. Het luchtschip keert terug
Op 14 juni 2010 bestelde het Amerikaanse ministerie van Defensie drie Long Endurance Multi-Intelligence Vehicles (LEMV) bij Northop Grumman. De eerste vloog op 7 augustus van dit jaar. Een LEMV (91,44 meter lang en 25,7 meter breed) kan onder meer 7 ton vracht vervoeren, vijandelijke communicatie afluisteren en maar liefst 21 dagen aan één stuk een enorm gebied in de gaten houden. Zo’n missie kost dan slechts 20.000 dollar; een schijntje vergeleken bij wat het kost om zo’n klus door UAV’s of helikopters uit te laten voeren. LEMV’s zijn overigens niet alleen geschikt voor militaire taken. De politie zou ze bijvoorbeeld goed kunnen gebruiken om bij grote evenementen langere tijd eyes in the sky te hebben. De blimps kosten tussen de 110 en de 370 miljoen euro per stuk.
1. Rijden op waterstof krijgt nieuwe boost
Even leek het idee zo dood als een pier. Maar eind september kwam fabrikant Hyundai opeens met de aankondiging dat het bedrijf de komende jaren duizend waterstofauto’s voor de Europese markt gaat produceren. En daarmee is de Zuid-Koreaanse autofabrikant de eerste ter wereld die waterstofauto’s in serieproductie neemt. Andere grote autobouwers – waaronder Mercedes, Opel en Nissan – werken daar ook aan, maar hun auto’s zijn pas over een jaar of twee klaar voor serieproductie.
Een uitgebreidere versie van het item over de waterstofauto vind je in KIJK 13/2012. In KIJK 3/2013 gaan we hier nóg dieper op in.
Beeld: Hyundai